Malin reser del III

I augusti 2007 åkte jag Emma och Linda till Mallorca, till en liten by på östra delan som hette Cala Mesquida. En by som i stort sett bestod av två hotell, en strand, en krimskramsbutik där dom spelade polifoniska Abbalåtar, två restauranter och en tennisbana.
Inget ställe jag skulle åka till om jag sökte variation och action på min semester men det passade oss perfekt då! En dag åkte vi in till huvudstaden Palma, en dag åkte vi till grannstaden och gick på marknad och en annan dag besteg vi nästan ett berg i flipflops och utan vatten. Så man kan ju sysselsätta sig! Sjyst All inclusive alternativ för barnfamiljer och pensionärer.
Palma däremot skulle jag definitivt vilja besöka igen! Skulle dock hoppas på bättre väder än denna gång vi var på Mallorca, vi hade inte alls någon tur med vädret, men de är väl risker man får ta när man åker så pass sent på säsongen.
En annan rekomendation vore även att vara mer förberedd när man ska bestiga berg!
I nästa del av Malin reser ska vi besöka festmeckat Ayia napa!

glad advent.

Gokväll, hoppas ni haft en trevlig första advent, i Östersund fick vi snö i adventspresent! Jag har iallafall haft en toppendag, De var segt när alarmet ringde halv 8, men de var de värt det.
Jag, John, Angelica och Jacob packade in långfärdsskridskorna i bilen och åkte upp till en sjö som hette Norrderåssjön. Första gången jag åker lfskridskor och det var lite läskigt i början när man vet att isen inte är supertjock och när det knackade under en när man åkte. Men ack så härligt det var, riktigt roligt! De blir nog mer av detta när isen lägger sig på Storsjön :)
Gårdagen var också trevlig, nackdelen med denna helg är dock att det har blivit extremt dåligt med plugg... Linda kom iallafall hit igårmorse och vi hann med en liten shoppingrunda på stan, ja köpte 2 skjortor, hårnålar och strumpbyxor. Kan inte minnas sist ja köpte kläder.. På kvällskvisten var jag och Johan hos Fredrik en stund, spelade lite spel osv. Men för att vara lite tidseffektiv smet jag även iväg till Petra senare där vi sjöng singstar och diverse.
Bra helg, men som sagt, nu har jag massa plugg att ta igen.. Chip

Malin reser del II

Torrevieja 2006
Höstlovet 2006 åkte jag, tillsamans med en kompis och hennes familj ner till Spanien och Torrevieja. Familjen hade ett hus där och det är ett sådant typiskt ställe där väldigt månda nordbor hade hus. Vi flög från Oslo till Alicante och från Alicante var det ca 1 timmas bilresa. Vädret var sisådär under de dagar vi var där, men det var ju trots allt oktober så det hade vi ju räknat med. Ett dopp i havet blev det iallafall, men även besök på ett "spa" där man kunde bada ute i varma källor som på bilden nedan. Ett besök på Nöjesfältet Terra mittica gjorde vi också och jag som verkligen inte är någon karusellmänniska tvingades åka fritt fall! Glad i efterhand att ja gjort det (nu vet jag att jag aldrig ska göra om det).
Spansk shopping och lite spansk mat var väl annars dominerande under resan. Kul att bo hos någon som kände till stället istället för att bara bo på hotell.
Skulle jag själv välja att köpa ett hus utomlands så skulle jag nog inte välja ett ställe som är så etablerat för svenskar även om det är smidigt och trevligt. Det var ett trevligt ställe, men jag rekomenderar det nog inte på min topplista, kan tänka mig att det var mycket finare innan det hann bli så exploaterat.
Nästa del av Malin reser kommer att handla om Mallorca 2007!

Torsdag

Blir lite ledsen när folk inte kan ta vår utbildning seriöst och när folk skrattar när vi säger att vi har mycket att göra nu.. Jag kan också klanka ner på den ibland, men ni ska få se hur bra det kommer gå för mig! Ni ska få se...
Nog om detta, idag har jag pluggat och tränat, var på ett BodyPump-pass för första gången sen ja köpte kort på badet. De va faktiskt helt okej kul (gillar inte pass i vanliga fall) och satan så jobbigt det var!! Efter träningen gick jag och Johan och hämtade ut min tårta jag fick från Ica samt ett paket innehållande Officepaketet till Mac. Känndes behövligt nu i uppsatsskrivardagar.
Imorn blir det plugg och på kvällen är planen att kolla på Jämtland - 08 i basket :)
Ciao

Malin reser

Jag skulle inte vilja kalla mig särskillt berest, men jag har ändå hunnit med endel de senaste åren och det kommer definitivt bli mer! Resor är något som får mig att må bra och man har så otroligt fina minnen att minnas tillbaks till. Jag tänkte skriva lite och visa lite bilder från de utlandsresorna jag gjort genom åren.
London 2006
Min första utlandsresa, en varm och solig vår precis innan skolavslutningen åkte hela 9C till London. Vi bodde på ett hotell precis intill Kensington garden som hette Columbia. Fint hotell vad jag vill minnas och bra läge. Under resan besökte vi madame tussauds, åkte båt på Themsen, såg sevärdheter som Big ben och Tower bridge, spenderade kvällar i Hyde park och Kensington garden, kvällar i spelhall, shoppade på Oxford street och så vidare och så vidare.
Jag gillade staden och det var en perfekt tidpunkt att åka dit på, grönt och fint och lagom tempratur. Jag minns inte så himla mycket och det mesta sköttes av våran lärare så vi hängde ju bara på. Skulle jag åka dit igen skulle jag nog se ganska annorlunda på staden, och någon mer gång kommer jag definitivt att åka dit!
Min första flygresa var såklart tvungen att dokumenteras!
Coola brudar framför Tower bridge..
Litet break utanför Buckingham palace.
Tunnelbana.
Picknick i Kensington garden.
Big ben.

Jag hängde endel med Arnold i London. Cool kille!

I nästa del av Malin reser kommer Alicante/Torrevieja Spanien 2006!

Hälja

Tja! Helgen är slut och verkligheten piskar mig hårt.. Det har varit en kul helg, men slitigt för själen att inte få nog med sömn. Dinnerpartyt var kul, men långt ifrån lika kul om förra gången, hade inte lika mycket tur denna gång. Hamnade med en tysk brud som vi efter ett tag kom fram till att vi pluggade på samma skola, samtidigt i Troyes. Heeelt sjukt att vi inte sett varandra.. Men hon verkade inte så hipp och de är ju jag så kanske därför....
I lördags åkte jag, Linda och Emmy till Åre. Blev go mat på Broken och sen 100% jobb på Jill Jonssonkonsert på Holiday club. Serveringspersonal, slitigt jobb de. Behövde iallafall inte vara kvar tills slutet utan slutade vid halv 12. Sov hos Linda och söndagen vart himla trevlig, gick ner till Åre bageri och åt "skidåkarbrunch" såååå gott!! Satt där från halv 12 till halv 3 och hängde. De blir inte sista gången hoppas ja!
Åre var för övrigt grått, lerigt och regning..... :(

18/11-11

Fredagen är redan kommen. Den ska bestå av lite plugg, träning, handling, matlagning och dinnerparty! En av våra gäster är allergisk för fisk och nötter och en är vegan, VEGAN.. Vad lagar man för förrätt till en vegan?
Nu är det dags för frukost efter morgonens betapetpass. Jag och Johan är lite fast i betapetträsket...
Ha en trevlig fredag!

snart så!

Ska de va såhär att det ska va kålsvart ute redan klockan 4 och att de inte är en snöflinga på marken? De suger musten ur en.
Men det är bara att hänga i. Always look on the bright side of life, är de inte så. Folk i skolan sprider stress och oglädje, klart det smittar av sig till råga på allt. Längtar så till våren och friheten. Längtar tillbaks till i våras..
Men man kan inte hålla på o längta eller längta tillbaks, då blir allt bara värre. Så, det är som sagt bara att look on the bright side of life. Snart kommer förhoppningsvis snön och brevid mig sitter min stora kärlek.

onsdag

Seminarium kl 10.15. Jag är inte klädd än.. Ska väl sätta fart snart. När de här seminariet är överstökat är det bara att börja läsa till det nya nästa vecka. De är mycket nu. Tenta den 1 och 5e december till råga på allt och förutom det en B-uppsats att skriva på! Men de är ju faktiskt plugga vi är här för att göra.
Ha en bra dag!

slutet av veckan

Nånting av de bästa jag vet är att vakna upp på söndagar och vara utvilad och kry. Jag hann med effektivt plugg på förmiddagen och sen ett sjyst träningspass och lite bubbel på relaxen på eftermiddagen.
Laddad för en ny vecka i skolan! Imorgon ska vi ha ett litet C-uppsatsmöte och jag har precis filat ihop ett litet dokument att presentera.

C-uppsats

"Den svenska besöksnäringen är svaret på jobbfrågan som nu diskuteras så flitigt under valspurten. Om tio år kan 60.000 nya fått ett jobb, menar Turismens utredningsinstitut, TUI."

Kvalitet och service måste även bli bättre på turistorter utanför storstäderna och infrastrukturen måste förbättras, menar Mats Wiberg. Han menar att det är framför allt staten som är den stora vinnaren då momsintäkterna ökar när turistnäringen expanderar.

Men det är även en väg in i på arbetsmarknaden för lågutbildade.

Syfte och frågeställning

Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur arbetslivet ser ut för en högskoleutbildad turismstudent.

Hur ser bemötandet ut?

Hur ser det ut geografiskt sett i landet?

Just turismsektorn jobbar mycket med personal som inte kräver utbildning, säsongsarbetare osv. Men hur ser det ut för högutbilldade inom branschen?

Resten av veckan är det lite föreläsningar och ett seminarium. Längtar tills helgen, då vankas nämligen Dinnerparty igen och på lördag blir det restaurantjobb på Holiday i Åre!

Vi va på en liten utflykt idag.

så mycket bättre igår

lördagsmys hemma hos AltenstamNilsson. Inte alls lika mysigt som fredagsmys för idag är det bara jag. Självmant så ja menar inte att ja klagar, men de känns ju lite ensamt..
Nu börjar Så mycket bättre iallafall. Go Timbuktu!

fredagkväll

Fredagsmys hemma hos NilssonAltenstam. Supergod middag och betapet hahaha..
Har sovit nästan hela dagen känns det som. Va iväg och simmade på eftermiddagen, lite relax fick det bli också. De va skönt. Ska inte göra ett skit i helgen har ja bestämt mig för, bara plugga lite och träna. Förra helgens nöje räckte och blev över till denna helg.
Nu blir de Idol. Ha en trevlig fredagskväll!

Guldgala

2 tentaresultat på en dag. Ett bra och ett dåligt. C på ekonomistyrningen som jag aldrig i hela mitt liv trodde ja skulle klara.
F på kulturgeografin.. F som i Fail. Ja har inte tid att plugga om. Men det var många som fick göra om, så jag är inte dum iallafall.
Nu är det jobb på guldgalan som står på schemat! Klassen ska agera värdar och garderobspersonal. De va trevligt förra året, så jag ser fram emot det. Ger pengar till våran avslutningsfest i vår.

sliten..

Alltså, ja är helt förstörd efter helgen!! Känner mig som en halvt levande människa och orkar knappt röra mig, vill bara sova.. Men nu ska jag iallafall ta en låång dusch, göra mig fräsch och laga matlåda att ta med till skolan, de kanske gör att man kommer igång lite!
Igår fick jag besök av Emma och Carro, vi käkade tacos och kollade på Gone baby gone. Ytterst trevligt.
Hejdå

boosecruise bra men hemma bäst

Ojoj vilken resa.. Trots 12 timmars sömn känner jag mig som en zombie denna måndagmorgon..
När jag kom fram till Stockolm i fredags blev det en blixtsnabb fika med Louise, så himla kul att träffa henne och väldigt tråkigt att vi var tvugna att lämna henne när vi stressade iväg mot Vikingbåten som vi var nära på att missa ett tag.
Väl på båten och i våran minimala hytt på undre däck gjorde vi oss lite fräscha och åt sedan lite mat. Sedan började alkoholintaget och vips så var vi fit for fight för lite discodancing. Ännu mer vips när jag bestämde mig för att gå till hytten och sova sista timmen och löken säger att eftersom det är finsk tid så är båten framme om några miunter... Glada i hatten lämnar vi båten och får ett otroligt härligt bemötande utav Ann-Sofi och Johanna!
Hemma hos Ann-Sofi bjöds det på jättegod frukost som avnjöts till Karins snarkningar. Efter lite vila begav vi oss ut på en väldigt liten sightseeing då våran dagsform var sådär.. Sen blev det baad i nåt slags äventyrsbadhus. Det var härligt och lagomt ansträngande. Bastu blev det ju givetvis, de är ju ett måste när man är i Soumiland.
Ett besök hos Johanna blev det och sedan satte vi oss på en bar och spelade Alfapet, hur mysigt är det inte o kunna göra de?! Himla trevligt iallafall.
På båten igen vart det 100% vikingbuffé! Åt och drack som djur och det var så sjukligt gott. Denna tur var det mycket mer folk men vi lyckades iallafall få till 2 timmars sömn innan vi landade i Stockholm kl 06.30. Från och med 06.30 till 16.00 skulle jag spendera i Stockholm. Det var den hemskaste dagen på väldigt länge, övervägde till och med att boka ett flyg för 900kr. Sängen var det bästa som hänt mig när jag kom hem.
Boosecruise bra men hemma bäst.
Tack för en grym helg partyfinnar, partynorsken och partysvensken!

allways look on the bright side of life.

Jag har kommit på ett C-uppsatsämne som jag verkligen är riktigt sugen på att skriva! Jag har fått positiv feedback från en lärare och jag vill börja skriva nu! (de här ska ja gå tillbaks o titta på när jag sitter där vecka 3 och bara vill kasta datorn i sjön) Det känns iallafall väldigt bra.

Jag fick även ett jobberbjudande igår att servera på nån middag när Jill Johnsson spelar i Åre den 19de november. Kul erfarenhet och fint med extrapengar.
När jag var hemma i Kristinehamn sist sökte jag även jobb på turistbyrån i Kristinehamn och dom verkade jättepositiva och jag hoppas verkligen att jag har chans till att få det jobbet över sommaren. Men bara att dom var så positva och trevliga gör mig så glad, man känner att det finns hopp! Man måste verkligen försöka se allt det possitiva och inse att man har det bra. Imorn åker vi på kryssning och på nyår åker vi till Rom, en hel skidsäsong väntar, om 7 månader har jag förhoppningsvis en universitetsexamen och jag är då bara 21år. Jag har så sjukt många möjligheter samtidigt som jag har den bästa pojkvännen i hela världen att kunna dela allt med.
Även dom små sakerna kan sprida så mycket positiv energi bara man ser till att tänka på det som är positivt istället för att se det negativa med allt. Jag ser inte mina 3 år på universitetet som slöseri med tid, fast det kanske inte varit precis som jag tänkt mig, jag är inte rädd för framtiden för jag vet att, bara man vill, så kommer det belöna sig en vacker dag.

kryssning på G

uääk vilken dag.. Jag hade räknat med att träna, gå till skolan, städa och greja idag. Så blev det inte, men de va trevligt igår iallafall :)
Borde dock börja inse att de inte är nåt kul att gå på krogen.. De är ju samma visa varje gång, när ska man lära sig!
När jag kände mig någorlunda levande igen fixade jag all bokning inför kryssningen imorn, vart struligt med åldersgränser och grejer så vi fick boka om, men nu är de löst! Flyger härifrån vid 4 imorn och kommer tillbaks vid 9 på söndagkväll, då lär ju fråken Nilsson vara sliten iallafall.. Ska bli så sjukt kul att träffa norsken och finnarna!! Kul o strosa i Åbo och icke att förglömma vikingbufféen.

in med det nya

Wiie, bloggar från min nya fina dator! Blev så förbaskat trött på min igår så jag åkte och köpte mig en Mac pro och den verkar utomordentligt bra!! Nu gäller det bara att försöka lära sig allt.
Sved i plånboken, men som tröst fick jag iallafall några gamla böcker sålda idag och helgen i Stockholm och Åbo får bli snål.
Ikväll blir det vinkväll hemma hos mig, Johan är i Skåne så de är bäst o passa på. När vi myst färdigt med scones, ost, kex och frukt ser det ut att komma lite mer folk hit för lite tentafest. Ska bli trevlig.
Ha en bra dag

mac eller inte mac?

Drar mig från o blogga bara för att ja inte orkar lägga in bilder på datorn och ja har en del att visa just i bild. Men nu missar ni de på grund av min lathet..

Bilderna är iallafall från lördagens halloweenparty. Var en lagomt trevlig tillställning med massa internationella och massa roliga utklädnader! Efter de har det ännu en gång bara varit plugg och träning.. Men idag är det över :D Tentan gick inge värst men hur som helst är man fri från plugg!

Efter tentan åkte jag och Johan ut till Lillänge för att kika på en liten dator till mig, är så trött på min sega högljudda skitdator.. Försäljaren predikade i ungefär 30 minuter om hur bra det var med Mac och hur dåligt det var med vanlig PC. Har aldrig haft i åtanke att överväga Mac, men jag stod vid disken och skulle till och med betala en sådan. Men så ringde han kreditupplysningen och jag som student fick inte ta det på avbetalning och jag har inte bestämt mig än om ja vill ta det kontant så ja funderar vidare.. Kommer grubbla hela natten.. De är ju en lång resa eller två korta, men en dator måste man ju faktiskt ha.. ååh..

En riktig liten skönhet också...