en reseberättelse från Rom

Som vanligt när jag ska ut och flyga så går planen så tidigt på morgonen att man inte hinner ta tåg.. Därför spenderade jag och Johan dagen innan resan till Rom i Stockholm, dagen var ju min födelsedag så Johan följde snällt efter mig in i affärerna och jag fick vad jag pekade på. Inte riktigt så, men vi hade en trevlig dag på stan iallafall, fick med mig riktigt sjysta reafynd!
Framåt kvällen åkte vi upp till Arlanda och spenderade natten på Rest and fly. Ett smidigt sätt att fördriva natten på när man har ett morgonflyg. Resan ner till Rom gick toppen och väl framme tog vi en buss in mot centrum, lyckligtvis blev vi avsläppta på tågstationen där vi låste in väskorna och började sedan på tu man hand strosa runt i staden. Men först av allt blev det lunch och våran första itelienska pizza. Ingen wow-upplevelse men de var gott. Råkade sedan av ren slump springa på Spanska trappan och Piazza Popolo innan det var dags att bege sig mot hotellet. Vårt hotell, Quality Hotel Rouge et Noir Roma, visste vi skulle ligga en bit norr om centrala Rom, men vi trodde inte att taxichaufförerna skulle ta sig på pannan, skaka på huvudet och säga det kommer bli dyrt.. Vi gick istället till turistinformationen och frågade hur vi lättast skulle ta oss dit och det kostade bara 1€ så då blev vi lättade.. Mindre lättade blev vi när vi hoppat av tunnelbanan och skulle byta till buss. bussarna går tydligen inte efter någon tidtabell och de var ganska så otydligt vart vi skulle. Efter ca 1 timma hoppade vi på en buss och hoppades på det bästa. Sån tur var så visste en kille på bussen exakt vart hotellet var och var vi skulle hoppa av, så vi kom till hotellet i välbehåll.
Hotellet var fint, men förtjänade enligt mig inte deras 4 stjärnor.. Mötte upp vårt resesällskap som redan kommit till hotellet och smidigt nog visade de sig bo vägg i vägg med oss. Efter lite fix klev vi på hotellets egna buss in mot stan för lite middag. Vad man har hört av folk som varit i Rom så ska man ju välja restauranger på sidogator och det gjorde vi rätt i. Jag och även de andra tre åt den godaste pastan vi någonsin ätit. Menyn bestod av säkert 30-40 olika pastarätter och priserna var riktigt bra. En liter vin för 8€ och en hummerpastarätt för 8,5€. Efter den underbara matupplevelsen och efter att lärt känna Marie och Stefan litegrand sprangvi återigen, av ren slump in i en sevärdhet, Fontana di trevi. Den sevärdhet som faktiskt kom att bli min favorit, tycket det var väldigt vackert och häftigt.
Dag 2 i Rom startades med frukostbuffé på hotellet. Sedan var det gympadojor på och vi upptäckte vad Rom hade att erbjuda. Blev avsläppta vid Plaza Venizia och gick direkt in i mäktiga Monument to Vittorio Emanuele. Därifrån hade man fantastisk utsikt över staden. Gick en snabbis och tittade lite på Roman Forum och allt det gamla som bevarats, himla häftigt faktiskt. Sedan var det dags att göra ett försök att hitta en restaurang att äta nyårmiddag på, vi letade vid Piazza Popolo där jag läst att det "traditionella nyårsfirandet" äger rum. Hittade ett ställe som verkade bra och så hade vi det ur vägen. Sen var det lunchdags och jag och Marie åt en Lasagne som också måste vart från himmelen, sjuukt god! Meningen var att även hinna med Colosseum, men vi valde att åka hem till hotellet istället med våra trötta ben. Blev en lång powernap och vi valde att stanna och äta middag på hotellets restaurang denna kväll.
För matens skull var det ett otroligt dåligt val, men vi hade himla kul ändå! Förflyttade oss till baren och vipps så var klockan läggdags. När vi vaknade var det nyårsafton och vädret var helt underbart. Inte ett moln på himlen och vår dag på Colosseum blev riktigt härlig. Mäktigt ställe, men jag hade ändå trott jag skulle bli mer facinerad. Tror inte jag infann den rätta stämningen.. Efter en lunchbit åkte vi hem för att fixa oss inför kvällen och Marie som är frisör fixade jättefina lockar på mig :)
Stället vi åt middag på var jättefint och maten smakade otroligt bra, för nästan alla. Fick en trerätters med vin för 194€ för 4 personer så det ska man vara nöjd med tycker jag. Det tråkiga var att vi bara hade vårt bord till 10 så tanken var sedan att försöka hitta en bar att hänga på så länge. Vi hade fått inbjudan till nån fet klubb men ingen var väl innerst inne särskillt sugen. Barerna var iallafall knökfulla så vi fick dra runt på gatorna där alla småidioter okontrollerat kastade smällare ÖVERALLT. Och det var inte den lilla sortens smällare ska jag säga, med risk för att låta som en tant.. Men de var faktiskt inte så roligt, vi övervägde tilloch med att åka till hotellet ett tag eftersom det var en hög byggnad och låg på en kulle. Men det var omöjligt att få tag på taxi då det var fullt av folk på alla gator så vi stannde vid Plaza Venezia och firade in 12slaget. Lite besvikna blev vi då det knappt var några fyrverkerier utan bara en jävla massa smällare som fick byxorna att vibrera mot benen. Men vi åkte iallafall hem vid 1 och hängde i hotellbaren istället. Och ett gott nytt år blev det!
Det var också vår sista hotellnatt för nästkommande natt skulle spenderas på flygplatsen då vårt flyg gick vid hav 6 nästa morgon. Vi låste in våra saker på tågstationen och tanken var att vi skulle besöka Vatikanstaten denna dag men de va stängt precis som mycket annat. Så vi tog det rätt lungt, åkte och tittade på Cestius pyramid,käkade lunch, glass, såg på lite andra saker som vi inte visste var det var riktigt för att sedn avsluta dagen på samma restaurang som vi åt på första kvällen. Tråkig som jag är tog jag samma rätt hehe..
Marie köpte en kortlek som vi kunde ha på flygplasten, men när vi öppnade den så var det nån väldigt annorlunda version av kortspel så vi fick hitta på lite egna regler men underhöll oss rätt bra innan vi hittade ett litet hörn att vila ögonen på. Kan säga att vi sov väldigt gott på flyget och tåget hem.
Nu blev bilder snea och i fel ordning men jag tappa tålamodet.

Kommentarer
Postat av: Louise

"...som fick byxorna att vibrera mot benen". Som du tjatat om jeans som vibrerar mot benen! När Troyes gjorde dig besviken så måste ju det här klassas som en succé! ;-)

2012-01-09 @ 09:30:14



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0