En annan del av Paris

Jardin du Luxemburg
Min absoluta favoritplats i Paris är Sacré-Cœur uppe på Montmartre-kullen. Att stå där uppe på kullen och bara titta ut över hela staden är otroligt befriande på något vis. De är ett måste om man besöker Paris att gå upp dit, och ignorera alla de män som vill knyta ett snöre runt handen.. En ny favoritplats från denna tur blev Jardin du Luxemburg just bara för att det inte var några försäljare och inte riktigt lika mycket turister där som på många andra ställen. Sen kan jag inte låta bli att åka till Eifeltornet och bli lite förundrad varje gång hur stort och mäktigt det är. När man kommer upp ur metron och bara sett det på avstånd innan och helt plötsligt står det där. Rekomenderar att ta linje 6 och kliva av vid Trocadero för den går över marken och man får se massa fint på vägen. Förutom detta är det ju såklart mysigt att ta sig en stros på Champs elysees, köpa lite macarons på Ladurée och titta på Triumphbågen. Att strosa bland second hand affärerna och de mysiga gatorna i Le Marais är också att rekomendera för den som vill upptäcka till fots. Ja det är svårt att välja ut några få saker att hinna med.. Jag skulle dock skippa Notre dame och louvren, men det är väl en smaksak antar jag. Det bästa med Paris är att man kan gå och gå och gå och gå utan att behöva hålla koll på kartan för nästan överallt finns det tunnelbanestopp eller busshållsplatser.
l
Nu vet ni vad jag helst gör i Paris. Fast det roligaste är ju att gå på helt nya ställen som jag gjorde nu sist eftersom jag bodde lite mer avlägset denna gång. Vilket jag rekomenderar! Bra utgångspunkt och gå in mot staden, eller vart man nu ska. Längtar redan till nästa Parisbesök, men innan det får det bli någon annan semesterort. har redan börjat fundera på vart jag vill åka här näst! Au revoir

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0